Alle har ret til en god skoledag

Indskoling/helhedsskole

Hedegård Friskole var den første skole i gml. Give Kommune, som indførte helhedsskole. Det skete tilbage i 2006.

I starten blev rammerne lagt, så skolepædagogerne (SFO-ansatte) skulle overtage samværet med børnene to dage kl. 12-14, det var dog ikke tanken, at dette så var løsningen på helhedsskolen på HF – men derimod kun en start. Den helhed, der blev tilstræbt her, var primært i.f.t. samarbejdet mellem lærere og pædagoger.

Den model, der praktiseres nu, har vi meget gode erfaringer med. Modellen har øget helhedsskolens integration i indskolingen:

Skolepædagogerne indgår i det pædagogiske arbejde i helhedsskolen ved at støtte op om læringen og varetage socialpædagogiske opgaver. Det kræver et meget tæt samarbejde. Børnenes skolegang er blevet udvidet fra obligatoriske 20 timer til 26 timer. Hermed er der opstået en god, pædagogisk mulighed for at ophæve grænserne mellem leg og læring, og den bliver flittigt brugt til mange nye, nyskabende pædagogiske aktiviteter og læringsformer

På personalesiden er skolepædagogerne blevet velintegreret på lærerværelset, og da de udover helhedsskolen også arbejder med de samme børn i SFO’en er det blevet meget lettere, at komme omkring det enkelte barn.

Begrebet ”helhed” skal derfor forstås på den måde, vi arbejder på at skabe helhed på flere niveauer i dagligdagen, bl.a. mellem leg og læring, mellem pædagoger og lærere, mellem skole og SFO, mellem skole og fritid.

  • IM002005.jpg
  • IMG_6041.jpg
  • IMG_6074.jpg
× Cookie- og privatlivspolitik

Vi bruger cookies til statistik. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies. Læs mere