Skole-hjem samarbejdet

På en friskole har forældrene – med henvisning til Friskoleloven og Tilsynsbekendtgørelsen et alment tilsyn med deres barns undervisning, hvilket sker ved, at man som forældre følger sit barns skolegang tæt.

Forældre og de ansatte har en fælles opgave i at sikre barnets læring, trivsel og udvikling, gennem tæt samarbejde og dialog. Samarbejdet kommer også til udtryk ved, at man som forældre engagerer sig i skolens liv og dagligdag.

For barnet skal det være naturligt, at forældrene taler sammen med skolen eller besøger skolen af og til for at give en hjælpende hånd til arrangementer, arbejdslørdage m.v. Skolen er ”hjemmets skole”, og forældrene kan altid trygt henvende sig til personalet.

Informationer fra skolen

De ansatte informerer løbende hjemmet om, hvad der arbejdes med i klasserne.

Skolen udsender ugebreve og udgiver 4 gange om året et digitalt skoleblad, Friskole Nyt. Elevernes dagligdag kan desuden følges på Facebook.

Møder og samtaler

På skolen holder vi forældremøder i skoleårets start, skole-hjem-samtaler og i udskolingen elevsamtaler 1 – 2 gange årligt. Samarbejdet kommer også til udtryk på det mere uformelle niveau. Vi tager kontakt til hinanden, hellere ”en gang for meget end en gang for lidt”.

Der afholdes ”trivselssamtale” med nye elever og forældre efter ca. 6 uger.
Trivselslæreren indkalder til et opstartsmøde for nye skolehjem ca. 6 uger inde i skoleåret.

• 887682F6-0F59-44BA-B182-C8AE3E7FA3B9.jpeg