8. klasse og hvad så?

8. klasse - og hvad så?

8. klasse – og hvad så?

Skolen tilbyder ikke 9. klasse og følgelig heller ikke Folkeskolens afgangsprøve, men undervisningen rettes efter, at eleven kan tage denne prøve året efter.

Det er således ikke Hedegård Friskole, der sender eleverne videre i ungdomsuddannelser, og skolen har derfor ikke nøgletal for, hvilke ungdomsuddannelser, de kanaliseres over i. Med vores store berøringsflade i lokalsamfundet er det dog ganske sikkert for os, at næsten alle elever, som har gået på Hedegårds Friskole også får sig en ungdomsuddannelse.

Vi tager ikke æren herfor – den tilfalden den enkelte elev – men vi tror gerne, at vi har være med til at lægge en ”god bund”, både fagligt, personligt og socialt.

Efterskole – en oplagt mulighed

Hedegård Friskole anbefaler, at forældrene giver deres barn mulighed for at få et efterskoleophold i 9. klasse og / eller 10. klasse. Anbefalingen sker i åbenlys sammenhæng med, at efterskolerne er idé- og værdimæssigt beslægtet med friskolen, vi er så at sige ud af den samme ”familie”. Samtidig har vi gode erfaringer med, at et efterskoleophold kan være meget udviklende for et ungt menneske.

Der stilles erfaringsmæssigt faglige krav til eleverne på efterskolerne, og der slækkes ikke på ambitionerne om, at de skal have et fagligt udbytte og tage den bedste afgangsprøve, de kan. Samtidig med den faglige skolegang er man ung i et ungt, dynamisk miljø, hvor den personlige læring potentielt kan være stor og oplevelserne og venskaberne kan være for livet.

Det er en god måde at øve sig i at stå på egne ben – også for forældrene.

Overgangsfrekvens til anden uddannelse

Langt de fleste i en 8. klasse fortsætter på efterskole i 9. klasse, men det er naturligvis forældrenes – og den unges – eget valg. Statistisk set kommer mellem 90 og 95% af vores elever videre på efterskole og langt de fleste efter 8. kl. Enkelte venter og tager et år på en nabofriskole eller folkeskole.

De resterende 5-10% (i snit 1-2 ud af en 8. klasse) tager i stedet for efterskole på friskole/folkeskole i ét år. Enkelte tager 10. klasse på kommunal 10. klasses skole.

• F7D6D3D3-6503-4271-8979-77ECB6031868.jpeg